Hyödytön byrokratia

Toskanan pääministeri Fransesco Gianni laati hyödyttömien virastojen lakkautusohjelman, Memoria al Granduca sulla semplificazione degli affari, jonka maailman paras valtionpäämies Leopold toteutti. Olot kohentuivat. Kun asia on Suomen nykyisen hallituksen ohjelmassa, teen ehdotuksia.

Ehdotus 1: Asemakaava määrää mihin saa rakentaa, kuinka korkean rakennuksen ja mihin tarkoitukseen käytettävän: asunnoiksi, toimistoiksi, tehtaiksi. Rakentamismääräykset määräävät miten on rakennettava, rakennusten lujuuden, paloturvallisuuden ja niin edelleen. Kun nämä lait yksi­selitteisesti ja yksityiskohtaisesti määräävät rakentamisen, rakennuslupa on tarpeeton. Yhtä hyödytön on rakennustarkastus, jonka KKO on ennakko­päätöksellä vahvistanut. Kun rakennuslupa myönnettiin paikkaan, josta talo sortui jokeen, siitä ei virasto vastannut. Mutta ihmiset luottavat tarkastukseen. Jos virastotarkastusta ei olisi, palkattaisiin kontrolli valvomaan rakentamista, ja hän olisi vastuullinen. 

Lakkautettakoon rakennuslupa- ja rakennustarkastusvirastot. Samalla saataisiin hyötyä, kun virastojen insinöörit voisivat alkaa rakentaa asuntoja, joista on puutetta. Englannissa ei ole rakennuslupaa, ei rakennustarkastusta eikä homekouluja.

Ehdotus 2: Kirkkoherranvirastojen ja maistraattien sukuselvitysosastot ­lakkautettakoon. Sukuselvityksiä on koottava perukirjojen liitteiksi perintö­verotusta ja perinnönjakoa varten. Muuhun niitä ei tarvita.

Aika monta perinnönjakoa olen toimittanut. Kun mies tai vaimo kuolee, leski kyllä tietää ketkä ovat heidän lapsiaan. Eikä vastaan ole tullut tapausta, jossa ei olisi tiedetty kuka on sisar tai veli, setä tai täti.

Kahdesti on viranomaisvahvisteinen tieto ja asianosaisten tieto ollut eri: Petsamossa vihittiin 21-vuotias mies ja 33-vuotias nainen. Silloisen lain mukaan ”jos mies siitti lapsia salavuoteudessa, jota sitten avioliitto seurasi, niin ne lapset olivat aviolapsia”. Vihittävät ilmoittivat kirkkoherralle, että naisen synnyttämä 14-vuotias poika oli heidän yhteinen lapsensa, joten – varsin ymmärtäväinen – kirkkoherra merkitsi hänet aviolapseksi. Toisessa tapauksessa puolisot muuttivat Amerikkaan, saivat lapsia ja palasivat takaisin. Kaksi lapsista jäi Amerikkaan eivätkä tulleet Suomen sukuselvitykseen – Amerikassa ei sukuselvityksiä ole. Kummassakin tapauksessa perintö jaettiin tosiasioitten, ei sukuselvityksen mukaisesti.

Ehdotus 3: Kaupparekisteri ei ole tarpeeton. Kaupparekisteri-ilmoitusten­ tarkastaminen on tarpeetonta. Merkittäköön rekisteriin se mitä ilmoitetaan. Väärän ilmoituksen tekeminen on rangaistavaa. Se on riittävä tietojen oikeelli­suuden tae.

Mutta lakkautettakoon yhdistysrekisteri. Se keksittiin keisarin ajan Saksassa sosiaalidemokraattien ja työväen yhdistysten toiminnan estämiseksi, mutta sikäläiset tuomioistuimet ovat myöhemmin julistaneet sen vaikutuksettomaksi. Se rajoittaa yhdistysvapautta, on siis oikeusperiaatteen vastainen. Samaan tarkoitukseen yhdistysten rekisteröinti Suomen suuriruhtinaanmaan ajan lopulla valmisteltiin ja se lipsahti laiksi Suomen itsenäistyttyä. 

Monilla mailla on pitkiäkin oikeusperinteitä. Suomella on tässä asiassa­ vääryysperinne. Ennen II maailmansotaa lakkautettiin lain avulla 2 267 ­vasemmistolaista, sen jälkeen 2 548 oikeistolaista yhdistystä. 

Yhdistysrekisteri ei kuulu demokratiaan.