Mentorointi kannattaa

”Kaikilla oikeustieteen opiskelijoilla tulisi olla mentori, jonka kanssa käydä läpi asioita, sillä hyöty on valtava.” Tämä oli yksi juuri päättyneestä Lakimiesliiton opiskelijamentorointiohjelmasta saaduista palautteista. Olen ollut järjestämässä Lakimiesliiton mentorointiohjelmia usean vuoden ajan ja kuluvana vuonna toimin myös mentorina ensimmäistä kertaa. Oman kokemukseni kautta voin sanoa, että jokaisen juristin kannattaisi toimia mentorina, jos mahdollisuus tulee. Prosessi antaa erittäin paljon myös mentorille.

Lakimiesliitto on tarjonnut jäsenilleen mentorointia viiden vuoden ajan. Ohjelmat ovat kasvaneet alun 30 osallistujasta nykyiseen 180:een. Mentorointia tarjotaan nykyään sekä oikeustieteen opiskelijoille että jo valmistuneille juristeille. Mentorointi on nykyään osa liiton ydintoimintaa.

Minulta kysytään usein, mitä mentoroinnista konkreettisesti hyötyy. Oma listani on seuraava: Mentorointi kehittää osallistujien itsetuntemusta. Kun osallistuja joutuu perustelemaan omalle mentorointiparilleen mielipiteitään, tavoitteitaan ja omia tehtyjä valintojaan, tulee itsetutkiskelua harrastettua syvällisesti. Mentoroinnissa täytyy tehdä tiliä suunnitelmistaan henkilölle, joka ei ole ystävä tai perheenjäsen. Asetelma kannustaa pohtimaan järjestelmällisemmin sitä, mitä odottaa opinnoilta, työltä ja osin elämältä laajemminkin.

Mentorointi antaa rohkeutta. Kun mentoroinnin kautta oppii tuntemaan itseään ja omaa tilannettaan entistä paremmin, on helpompi löytää suunta, jonne haluaa mennä. Mentorointitapaamisissa ja niiden jälkeen monet uskaltavat konkreettisemmin kohdata omia toiveita ja suunnitelmia.

Mentorointi antaa myös välineitä päästä haluttuun suuntaan. Osallistujien ammatilliset tiedot ja ymmärrys kasvavat. Mentoroinnin kautta voi saada apua moneen konkreettiseen asiaan, kuten työnhakuun, tietyissä työtehtävissä pärjäämiseen tai opintojen suunnitteluun siten, että ne tukevat parhaalla tavalla tavoiteltua uraa. 

Mentorointi antaa myös mentorille. Mentorointi vahvistaa omaa kykyä ajatella töitä ja uraa toisen näkökulmasta ja vahvistaa esimiestaitoja. Usein on sanottu, että paras tapa oppia on opettaa itse. Vaikka mentori ei toimi opettajana, joutuu hän silti pohtimaan syvällisesti aktorin esiin tuomia asioita ja järjestämään ne mielessään loogisiksi kokonaisuuksiksi. Tämä ajatusprosessi edistää myös mentorin oppimista.

Voi siis sanoa, että mentorointi muuttaa.

Lue lisää Lakimiesliiton mentorointiohjelmasta: ­www.lakimiesliitto.fi/palvelut-ja-edut/­verkostot-ja-mentorointi

 

Eero Blåfield, oikeuspoliittinen asiamies

eero.blafield@lakimiesliitto.fi