Punavärisokeutta?

Tämä kirjoitus ei käsittele varsinaisesti poliittisia kysymyksiä, vaikka sellaiseen johtopäätökseen voisi otsikon perusteella päätyä. Kysymys on liikenneturvallisuuteen liittyvästä asiasta, nimittäin jalankulkijoiden kadunylittämisestä päin punaista liikennevaloa. Tästä meillä jokaisella on varmasti runsaasti havaintoja, jos liikumme liikennevaloin varustetuissa risteyksissä. Yleisesti ottaen voisi kai sanoa, että tämä tilanne on todella huono.

Liikkuessani jalkaisin kaupungin keskustassa näen lähes joka kerta varsin vaarallisia tilanteita. Tämä koskee jalankulkijoiden lisäksi polkupyörällä liikkuvia, joilla on tietyissä risteyksissä oikeus ylittää katu jalankulkijoiden valon ollessa vihreä. Jos ei tunne kyseisen risteyksen ajojärjestelyjä, on riski vielä suurempi. Nimittäin joissain risteyksissä jalankulkijan vihreä valo syttyy ensin vain toisen kaistan kohdalle, koska toisella kaistalla on vielä kääntyvää liikennettä.

Erään vakiokävelyreittini varrella on lasten ja nuorten oppilaitos. Jatkuvasti osa nuorista ylittää kadun päin punaisia liikennevaloja. Pahimmillaan katse on koko ajan kädessä olevassa kännykässä. Jos yksi liikkeellä olevasta joukosta lähtee ylittämään katua päin punaisia, tekevät muut helposti samoin. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Nämä nuoret antavat todella huonoa esimerkkiä. 

Myös aikuiset ovat joskus hyvin ajattelemattomia. Minua ihmetyttävät sellaiset aikuiset, jotka kulkevat päin punaisia, vaikka samassa risteyksessä on lapsia odottamassa valojen vaihtumista. Joskus näkee myös tilanteita, joissa jompikumpi vanhemmista menee lasten kanssa päin punaisia. Miten nämä lapset voivat omaksua oikeat tavat käyttäytyä liikenteessä, jos omat läheiset eivät piittaa säännöistä. Turha selittää, että älkää tehkö kuten minä, vaan…

Kun valtio on rahapulassa, tässäpä on oiva keino sitä helpottaa. Järjestetään siviilipukuisilla poliiseilla tehovalvonta ja jaetaan rikesakkoja oikein urakalla. Samalla tehdään hyvin tärkeää turvallisuustyötä ja säästytään tulevaisuudessa monilta loukkaantumisilta, jopa kuolemalta. Veikkaan, että kovin pitkään ei tarvitsisi näin toimia, kun punaisia päin kulkeminen vähenisi totaalisesti.

Voidaanhan tähän vähän politiikkakin sotkea. Kun jalankulkijan tieliikennerikkomuksesta tulee nykyään 20 euron rikesakko, nostetaan sitä vielä vähän. Polkupyöräilijöillä rikesakko on jo nyt 40 euroa. Näissä tapauksissa nostamiselle ei ole juridista estettä, koska kyse on varmasti liikenneturvallisuuden konkreettisesta parantamisesta.